pexels-yan-krukau-8612990.jpg

Onderbouw

Hier vind je alle lessen geschikt voor onderbouw groepen.

Focus: Groep 1-2.

Blink - Bijzondere bewoners (Dans)

Hoor je aan de muziek of het een snel of langzaam dier is? Beeld deze uit.
We kiezen een dier en doen deze met bodysounds na en maken hier een ritme van. En maken een stukje dans met kenmerken van een bepaald dier.

pexels-pavel-danilyuk-8422096.jpg

Herfstfeest Groep 1-2

Deze les bestaat uit 3 korte opdrachten van een kwartier. Aan het einde van de les hebben de leerlingen alles gedaan. Ze tekenen op muziek, ‘bakken’ herfstige kleitaartjes, en plakken een feestmuts voor Vos met herfstspulletjes, tekenmaterialen en knipsels.

Technieken/materiaal:

  • 2D en 3D
  • Samen tekenen op gevoel (muziek) met krijt.
  • Tekenen en collage
  • Kleien
  • Combineren van verschillende materialen
9.jpg

Dit ben ik! (theater) Groep 1-2

Maak een collage over jezelf op een gekleurd blad. Je kan jezelf tekenen, je mag er stickers en plaatjes bij plakken van je lievelingsspeelgoed, sport of huisdier. Kleur ook een cirkel met je lievelingskleur.

Hang je blad in het theatertje. Als je wil, mag je erover vertellen of praat er samen met de juf / meester over.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Tekenen
  • Plakken
  • Knippen
  • Combineren
5.jpg

Theaterboek Groep 1 t/m 8

Je gaat met de klas een boek maken met tekst en beeld, wat je in een zelfgemaakt theatertje gaan voordragen. Per klas, één verhaal.

De klas wordt verdeeld in groepjes.

Per groepje werkt je één ‘bladzijde’ van het verhaal uit.

Technieken/materiaal:

  • 2D/3D
  • Verhaal bedenken onder begeleiding van Illustrator/schrijver Ingrid Friesen
  • Tekenen, viltstift
  • Collage
  • Theater knutselen (hout of karton)
  • Samenwerken
4.jpg

De Stip Groep 1-2-3
Op 4 verschillende manieren gaan we stippen maken. In groepjes werken de kinderen één voor één de verschillende opdrachten af.

- Gestempelde stippen met ronde voorwerpen en groente
- Oliepastel en ecoline stippen

- Zwarte en witte stippen.
- Om de stip heen plakken.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Tekenen positief/negatief
  • Stempelen
  • Verschillende schildertechnieken
  • Plakken
  • Ecoline en oliepastel, afstoten en mengen
000.jpg

Geluksvogels (2-3 lessen) Groep 1 t/m 8

Wat is geluk voor jou?

Geïnspireerd door het boek van Leo Bormans, ‘Geluk voor kinderen’, waar tien verhalen instaan voor meer geluk in je leven. Elk verhaal heeft een ander thema. Denk aan; Geven (en ontvangen), Mezelf zijn, Relaties, Uitproberen …

Gebruik voorbeelden van bestaande vogels en creëer met je fantasie je eigen fantasie, geluksvogel.

De eerste les maken we veerstructuren met diverse materialen. De tweede les tekenen ze hun vogel en gebruiken de materiaalonderzoeken als knipvellen. De derde les leer ik ze schaduw en accenten met houtskool te maken zodat de vogel bijna echt van zijn blad vliegt!

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Plakkaatverf
  • Kleurpotlood
  • Wasco / oliepastel
  • Fineliner
  • Houtskool
  • Collage techniek
32.jpg

IPC – Huis en Thuis Groep 1-2

Een huis voor muis (3 lessen)

Muis heeft een huis nodig. De kinderen gaan samen het huis bouwen en inrichten. Ieder een kamer. Ze denken na over wat er in dit (muizen)huis moet staan. In een huis met meubels kom je verschillende vormen tegen (rechthoek, cirkel) Ze leren rechthoeken herkennen in meubels en ze gaan deze tekenen. Ze knippen de zelfgetekende meubels uit en plakken deze in een schoenendoos. Deze staat met de open kant naar voren zodat de dozen opgestapeld kunnen worden. Daarbij plakken ze sommige dingen tegen zij en achter wand van de doos en andere dingen vrijstaand voor en

achter elkaar.

Technieken/materiaal:

  • 2D, 3D
  • Schoenendoos
  • Zwarte stiften
  • Kleurpotlood of krijt
  • Knippen en plakken
35.jpg

IPC – Beestenboel (Insecten)

Ontwerp een heel nieuw insect.

Eerst kijken we goed naar bestaande insecten. Welke kenmerken zijn hetzelfde, wat is verschillend? Een paar kenmerken zijn bij ieder insect hetzelfde. Ze hebben allemaal; zes poten, twee voelsprieten, een kop, borststuk en achterlijf.

Maak je insect met natuurlijke materialen die je op het schoolplein gevonden hebt (blaadjes, takjes, steentjes, gras, …) en kosteloos materiaal (knopen, wol, watten, …) Waar leeft jouw insect? Kies een habitat waar jouw insect graag vertoefd. Op een bloem, een blad, of misschien bij het water of in het zand?

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Fotokopieën (blad/bloem/zand/water) als ondergrond
  • Natuurlijk materiaal
  • Kosteloos materiaal
  • Lijm en schaar
  • Samenstellen losse delen tot een geheel.
  • Collage
291925857_465125275616098_1249386287672810310_n.jpg