Schilderen met chocolade
Kunstles: portret van chocolade geïnspireerd op de kunstenaars: Vik Muniz & Jean Dubuffet.
De kinderen gaan door middel van gesmolten chocolade een portret maken.
Hier vind je alle lessen geschikt voor bovenbouw groepen.
Focus: Groep 6-7-8
Schilderen met chocolade
Kunstles: portret van chocolade geïnspireerd op de kunstenaars: Vik Muniz & Jean Dubuffet.
De kinderen gaan door middel van gesmolten chocolade een portret maken.
Fotograferen met perspectief
We bespreken klassikaal met de kinderen wat perspectief is en hoe je zulke foto’s kan maken. Daarbij kan je denken aan de talloze vakantiefoto’s waarop toeristen de toren van Pisa proberen recht te zetten. Daarna gaat de ontdekkingsreis in groepjes van start. Na samen veel puzzelen, uitproberen en fotograferen, bekijken we indien mogelijk met elkaar de gemaakte foto’s.
Cyanotypie
Cyanotypie is het maken van een afdruk op de ouderwetse manier maar dan zonder donkere kamer. Het is een fotografische techniek in het licht waarbij de kinderen blauw-witte afdrukken maken. Na de uitleg maken de kinderen eerst een ontwerp en dat gaan ze maken en belichten op fotopapier. Daarvoor gebruiken ze allerlei kleine spulletjes zoals blaadjes, veren, letters etc.
Fotograferen met een thema
Samen met de kinderen een thema bespreken en uitwerken.Het thema kan van alles zijn dus ook de actuele thema’s die besproken worden in de klas.Het kan bijvoorbeeld gaan over licht en schaduw, een bekende persoon, een fototechniek etc.
Waanzinnig gestreept! (2 lessen) Groep 6-7-8
Schilder in de stijl van van Gogh met ecoline een abstracte achtergrond. Teken op een ander papier de voorwerpen die in de voorgrond komen. Dat mag iets zijn waar Vincent van hield, maar ook iets waar jij van houdt. De tekening wordt zwart/wit en met arceringen vul je de vlakken. Knip het uit en plak het in een mooie compositie op de gekleurde ondergrond.
Technieken/materiaal:
Geheimzinnige machines (2 lessen) Groep 6-7-8
Schilder met waterverf een achtergrond in verschillende kleurvlakken. Ontwerp een ‘geheimzinnige machine’. Deze moet bestaan uit biologie (mens, dier, plant) en machineonderdelen. Met carbonpapier drukken we de tekening op de geschilderde achtergrond.
Technieken/materiaal:
Theaterboek Groep 1 t/m 8
Je gaat met de klas een boek maken met tekst en beeld, wat je in een zelfgemaakt theatertje gaan voordragen. Per klas, één verhaal.
De klas wordt verdeeld in groepjes.
Per groepje werkt je één ‘bladzijde’ van het verhaal uit.
Technieken/materiaal:
Vreemd! Groep 4 t/m 8
Maak een 2D surrealistisch wezen met behulp van inspiratiekaartjes.
Wat is ‘vervreemding’ en hoe kun je dat toepassen in je ontwerp?
Hoe ziet een Vlinderstoel eruit? Of een Gietervis?
Dit wezen knip je uit en laat je ‘rondlopen’ door onze wereld. Maak met je mobiel of camera foto’s. De oudere kinderen kunnen een serie foto’s maken die een verhaaltje vormen.
Technieken/materiaal:
Geen gezicht! Groep 5 t/m 8
Bouw een portret op uit typische herfstspullen, knipsels en kleine voorwerpen. (Thema kan aangepast worden aan bijv. voeding)
Plak het op een zwart plaatje mdf. Deze spullen krijgen door de plek waar ze geplaatst worden, een nieuwe betekenis.
In een tweede les kan dit 3D portret, nagetekend worden met houtskool.
Technieken/materiaal:
Andy 'Warhoofd' portret Groep 6-7-8
Andy Warhol was een Amerikaanse beroemde Popart kunstenaar. In 1985 maakte hij een serie portretten van koninginnen uit verschillende landen. Beatrix was zijn favoriet! Hij maakte veel portretten van haar. Beatrix met blauw haar en geel gezicht. Beatrix met groen haar en een lila gezicht… Het staat haar allemaal prachtig. Maar hoe staat het jou? En hoe teken je eigenlijk een goed portret?
Technieken/materiaal:
Smoelwerk Groep 6-7-8
Je maakt twee portretten.
Eén heel realistisch, met de juiste verhouden. Ik teken het voor en de kinderen tekenen mee. Je leert hoe je de ogen laat glanzen, hoe je een oor tekent en verschillende kapsels. Daarna brengen we met houtskool en een zakdoekje de schaduwen aan.
Dan knip je uit een kopie van dat portret de ogen, neus en mond. Door daarmee te schuiven krijg je verschillende expressies. Kies er één, plak het op en maak het portret met verschillende materialen verder af. Gebruik je fantasie.
Technieken/materiaal:
Mondriaan, Kubistisch portret (van figuratief naar Abstract) Groep 5 t/m 8
Je leert dat Mondriaan niet altijd vierkantjes tekende. Zijn eerste werken waren heel realistisch. Langzaam werd zijn werk abstracter. Met je eigen foto als startpunt ga je de helft van je foto ‘vertalen’ naar vierkanten, driehoeken en cirkels. Met een beperkt kleurenpallet kleur je de vlakken van het gezicht en de achtergrond.
Technieken/materiaal:
Mondriaan (van figuratief naar abstract) Groep 6-7-8
(2 lessen)
Op karton of mdf schilder je met een paar bruintinten een dier zo realistisch mogelijk (figuratief) Let op structuren van de vacht, schubben etc. Op de andere kant schilder je hetzelfde dier nog eens maar nu vertaald naar vierkanten, driehoeken, cirkels en rechthoeken. Je kleurenpallet bestaat nu uit de basiskleuren plus zwart en wit.
Schuif twee kartonnen/mdf plaatjes in elkaar zodat het kan staan.
Technieken/materiaal:
In de Manenschijn Groep 7-8
Je gaat een bijzonder landschap maken in het donker! Gelukkig schijnt de maan. Het landschap strekt zich uit tot aan de horizon. Maar hoe teken je dat op een plat vlak? Daar zijn trucjes voor, het heet lijnperspectief.
Hoe creëer je ruimte op je tekenblad en hoe zorg je dat de maan ook echt gaat stralen!
Technieken/materiaal:
Cobra-cadabra Groep 4 t/m 8
De Cobra kunstenaars (1948-1951) willen een nieuwe weg inslaan. Zij willen zonder vooropgezet plan met veel fantasie werken. Met de directheid en spontaniteit van een jong kind. Geen goed en fout, enkel nieuwe te ontdekken werelden! Vogels met kattenkoppen, vissen met vleugels…
Je ‘speelt’ met je groepje een teken (doorgeef) spelletje. Uit de schetsen die ontstaan, kies je er één die je verder uitwerkt. Schilder in de primaire kleuren met verf of werk het uit in 3, 4 kleuren oliepastel en maak het schilderachtig met lampenolie en een doekje.
Technieken/materiaal:
Dutch Design (meerdere lessen) Groep 6-7-8
Ontwerp een voorwerp:
- Dat je niet kan gebruiken. Bijv Een gieter waar je geen water mee kan gieten.
- Wat niet is wat het lijkt. Bijv. het lijkt een cupcake maar het is een zandbak.
- Wat héél handig is. Bijv. de peuterbeker met grote handvaten.
Begin met het schetsen van je idee. Daarna bouwen je het van diverse materialen.
Technieken/materiaal:
Van vlek naar beest Groep 5 t/m 8
Schilder, teken en plak een droomwezen met delen van een dier en van een mens.
Maak eerst op papier een watervlek en laat daar ecoline in lopen. Ik doe een paar technieken voor. Experimenteer met penseel, tissue, water en ecoline.
Kies de vlek waar je al iets in ziet en werk dat verder uit met fineliner, potlood, knipsels. Geef het dier een emotie mee. Is het blij, boos, verdrietig of verliefd. Zorg dat de anderen dit ook kunnen zien.
Technieken/materiaal:
De Verzamelaar Groep 6-7-8
Verzamel spullen waarmee je een 3D portret van jezelf kan maken (een assemblage). Je gaat bestaande voorwerpen een nieuwe betekenis geven door de plek die je ze geeft in het portret. Verwerk ook delen van je zwart wit foto erin. Denk bij je portret niet alleen aan uiterlijke kenmerken. Maar verbeeld ook een paar eigenschappen en/of hobby’s.
Technieken/materiaal:
IPC - Scherven brengen geluk Groep 6-7-8
Ontwerp een aardewerk pot, kruik of schaal. Werk dit uit op a3 papier met conté krijt. Laat je inspireren door de vormen en decoraties die de Romeinen gebruikten en combineer het met eigen fantasie tot een nieuwe ‘aardewerk’ pot/kruik/schaal. Gebruik licht en schaduw zodat je plasticiteit krijgt. Om er scherven van te maken, scheur je de tekening in stukken en plak je de stukken met een beetje tussenruimte op een gekleurde ondergrond. Leuk om één van de scherven weg te laten.
Technieken/materiaal:
IPC - Red de wereld (meerdere lessen) Groep 5-6-7
Plastic soep, ontbossing, smeltende ijskappen en hongersnood. De wereld heeft helden nodig!
In tweetallen ga je een held ontwerpen voor deze problemen. Helden komen in verschillende vormen en maten; Stoere, gespierde helden, grappige (Pipi Langkous) en lieve helden of slimme helden die er heel normaal uitzien zoals Harry Potter.
Welke superkrachten heeft jullie held? En ook belangrijk, wat is zijn of haar naam?
Op een mdf-plaat van 120 bij 60 cm schilder je jouw levensgrote superheld. (Kleinere uitvoering kan natuurlijk ook)
Technieken/materiaal:
Een Boom (meerdere lessen) Groep 5-6-7
Diep in de Amazone is een nieuwe boomsoort ontdekt. Was het wel een boom? Zoiets bijzonders heb je nog nooit gezien! Helaas hebben we er geen foto van…
Maak met acryl of plakkaatverf een zeer bijzondere boom. Maak gebruik van vormen, patronen, structuren en kleuren en laat je inspireren door afbeeldingen van bomen en door wat je klasgenoten doen.
Je werkt in tweetallen. Een proces van schets/onderzoek naar uitwerking in verf op een mdf plaat van 120 x 100 cm
Technieken/materiaal:
Blink - Experimentele keuken en het Wereldrestaurant (Lopend buffet) (2 lessen) Groep 6-7-8
De kinderen gaan afdrukken maken met groente, fruit, pinda’s, pasta en ander eten. Deze vormen geven ze betekenis door er een mensfiguur bij te verzinnen. De afdrukken kunnen uitgeknipt en gecombineerd worden op een ander papier. Met potlood schetsen ze een mensfiguur erbij. Ik leer ze hoe dat zit met verhoudingen en bewegingen. Daarna schilderen ze dit met gewassen inkttechniek.
Technieken/materiaal:
IPC - De wijde wereld Groep 7-8
Let op: bij deze les komen ontwikkelkosten
Naast gas, goud, olie, cacaobonen, rijst etc. namen handelaren vaak souvenirs en kunstvoorwerpen mee uit verre landen. Ze zagen daar de andere culturen en kunsttoepassingen en dit beïnvloedde het thuisland. Voor Europese kunstenaars vormden Japanse houtsnedes een hele nieuwe inspiratiebron. De kleurenhoutsnedes van Hiroshige en Hokusai waren razend populair. Het werk van Vincent van Gogh, Monet en Paul Gauguin werden erdoor beïnvloed.
We bestuderen de landschappen van Hiroshige. Wat zijn kenmerken die hij vaak gebruikt (diagonale takken/bomen, zachte kleurverlopen etc.) Wat maakt dat er diepte in zit. Ik ga de verschillende manieren om diepte (perspectief) in het landschap te creëren uitleggen.
Daarna gaan ze zelf een landschap maken, geïnspireerd door Hiroshige.
Technieken/materiaal:
IPC - Nederland wordt Nederland Groep 7-8
Let op: bij deze les komen ontwikkelkosten
Als je naar de schilderijen kijkt die door de eeuwen heen van ons koningshuis gemaakt zijn, valt op dat ze aan bepaalde ‘regels’ voldoen. Beatrix pakte dat anders aan. Ze is dol op kunst en liet zich het meeste van allemaal portretteren door vele verschillende kunstenaars.
We kijken naar de verschillen tussen de officiële statieportretten en de vrijere stijl van diverse kunstenaars. Daarna gaan ze elkaar fotograferen en een schilderachtig koninklijk portret van zichzelf tekenen met oliepastel.
Technieken/materiaal:
PoëziePoster - Illustratie workshop (2 lessen) Groep 6-7-8
Ontwerp een illustratie bij een (bestaand) gedicht. Waar moet een illustratie aan voldoen? Hoe kom je tot een idee? Ik ben zelf al sinds 1996 werkzaam als illustrator en aan de hand van eigen voorbeelden laat ik zien hoe je tot een communicerend beeld komt.
De illustratie wordt gescand en de tekst wordt er digitaal ingezet. Deze workshop kan aangevuld worden met het schrijven van een eigen gedicht.
Technieken/materiaal:
Geluksvogels (2-3 lessen) Groep 1 t/m 8
Wat is geluk voor jou?
Geïnspireerd door het boek van Leo Bormans, ‘Geluk voor kinderen’, waar tien verhalen instaan voor meer geluk in je leven. Elk verhaal heeft een ander thema. Denk aan; Geven (en ontvangen), Mezelf zijn, Relaties, Uitproberen …
Gebruik voorbeelden van bestaande vogels en creëer met je fantasie je eigen fantasie, geluksvogel.
De eerste les maken we veerstructuren met diverse materialen. De tweede les tekenen ze hun vogel en gebruiken de materiaalonderzoeken als knipvellen. De derde les leer ik ze schaduw en accenten met houtskool te maken zodat de vogel bijna echt van zijn blad vliegt!
Technieken/materiaal:
IPC - Jong en Oud (2 -3 lessen) Groep 5-6
Teken een jong en oud (zelf)portret met de juiste verhoudingen op de weerzijden van een tekenvel met oliepastel. Kies kleuren die je bij jong en oud vindt passen en teken alleen de lijnen. Scheur de tekening in 5 tot 6 stukken. Laat je inspireren door de portretten van Picasso en componeer je eigen portret met oude en jonge details door elkaar heen op een nieuw tekenvel. Plak het vast en werk het verder uit met oliepastel en/of waterverf. Zorg dat daarbij het contrast van oud en jong in de kleurkeuze terug te zien is.
Technieken/materiaal:
IPC – Voortrekkers van verandering. Groep 7-8
Banksy (3 lessen)
De beeldende les wordt gekoppeld aan de les waarin de NV Kindertop behandeld wordt. Deze bestaat uit 10 actiepunten waaruit de kinderen er één kiezen. Hoe gaan ze dit actiepunt verbeelden in de stijl en techniek van Banksy.
In hun ontwerp komt in ieder geval één mens voor. Ze maken een sjabloon en spuiten een afdruk met graffiti bussen.
Technieken/materiaal:
Thema Lente ‘Ingezoemd’ Groep 5 t/m 8
Bloemen zoals Georgia O’Keeffe (1 les)
Wat ziet een bij die op een bloemblad zit?
Kunstenares Georgia O’Keeffe schilderde bloemen alsof ze dat bijtje was. Van heel dichtbij en enorm groot. Wij gaan in haar stijl bloemen tekenen. En is het eigenlijk nog wel een bloem van zo heel dichtbij?
Technieken/materiaal:
Vang een dier op papier! (1 of 2 lessen) Groep 4 t/m 8
De tafel bezaaid met foto’s van dieren. Hoe teken je zo’n dier nou na? Ik leer je de grote vormen zien en schetsen. Vanuit daar ga je steeds meer in detail. Geef met potlood verschillende grijswaarden aan.
De tweede helft van de les gaan we weer natekenen maar nu heel anders.
1. Teken alles in 1 lijn, haal je stift NIET van het papier.
2. Kijk NIET naar je papier, alleen naar het dierenplaatje en teken het zo na in 1 lange lijn.
Dit levert de mooiste ‘Picasso’s’ op.
Je staat er versteld van hoe spontaan en humoristisch de diertekeningen zijn wanneer je niet mag kijken naar wat je doet.
Technieken/materiaal:
Strike a pose! Groep 6-7-8
Model en mode tekenen (1 les)
Hoe zit dat eigenlijk met de verhoudingen van het menselijk lichaam?
Een modeontwerper tekent zijn modellen meestal met heel lange benen en handjes in de zij. Er zijn ook heel bijzondere modellen met mooie ronde billen of een huidaandoening waardoor ze lichte vlekken in hun huid krijgen. Steeds meer leren mensen dat iedereen op zijn of haar manier prachtig en bijzonder is.
Hoe teken je jouw model? Daarna mag je als ware modeontwerper een eigen outfit ontwerpen. Ik neem boekjes mee ter inspiratie.
Technieken/materiaal:
IPC – Weer en Klimaat (Goede en slechte buien) (2 lessen) Groep 7-8
Hoe kan je het weer gebruiken in een geschilderd landschap om een emotie of ervaring uit te drukken?
- In de eerste les beschouwen we de landschappen van Edvard Munch. We leren over het expressionisme en onderzoeken welke emotie bij welke kleuren en weertype past.
- In de tweede les ga je vanuit een blije/bange/boze/verdrietige herinnering een landschap schilderen. Je krijgt een instructie over hoe je diepte creëert in je werk.
Technieken/materiaal:
Geschilderd liedje Groep 6-7-8
Ruud de Wild is dj op radio 2. Sinds zijn twintigste schildert hij grote doeken, geïnspireerd door een regel uit een songtekst. “Het liedje staat op repeat. De regel tekst maak ik als laatste”.
We laten ons net als Ruud de Wild door muziek inspireren. Schilder met plakkaatverf minimaal 3 A4 vellen vol. Je past verschillende schildertechnieken toe. Ik doe er een aantal voor. Belangrijk is dat je experimenteert, mislukken kan niet, het hoeft niets voor te stellen. Er ontstaan mooie structuren en mengingen. Als het droog is, scheur en/of knip je stukken waar je een collage van maakt op een A3 formaat ondergrond. Hier overheen komt de regel die je zelf kiest uit jouw lievelingssong. De typografie pas je aan, aan de inhoud van de tekst.
Technieken/materiaal:
Feestbeest! (1 of 2 lessen) Groep 3 t/m 8
We gaan een feestbeest maken. We beginnen met de achtergrond. Met waterverf of ecoline maken we met stippen en strepen een feestje van kleur. Omdat de kleuren ‘nat in nat’ in elkaar overvloeien krijg je de mooiste mengingen en verrassingen. Terwijl dit droogt gaan we op een ander papier een feestbeest ontwerpen mbv een spelletje en voorbeelden. Het beest werken we met zwarte stift en fineliner uit, zodat het mooi contrasteert als we het uitknippen en op de achtergrond plakken.
Technieken/materiaal:
IPC - T-shirt voorzien van patronen | Maak je eigen kledinglogo
Stempelen met diverse materialen, gutsen (onder andere in aardappels, dit kunnen ook goedkope gummen zijn (sommige scholen willen niet met eten als verbruiksmateriaal werken), ontwerpen, monodruk.
IPC - Selfie in de tijd van de keizer (sprookje ‘De kleren van de keizer’)
Foto van je hoofd en daaraan een middeleeuwse klederdracht tekenen.
Cobra
Fantasiefiguur maken, ontwerp maken met 2-3 personen, individueel uitwerken met oliepastels en zwarte watervaste markers of klei.
IPC - Inzoomen, abstract werken
Abstract werken door te kijken door een kadertje, schetsen met houtskool, uitwerken met oliepastels en olie.
Inspiratie: Kunstenares Georgia O’Keeffe
Picasso portret
Groepswerk (ontwerp) & individuele uitwerking met oliepastels of acrylverf.
Nana
Ijzerdraad, papier mache, sculptuur maken van een nana.
Beestenboel
Monodruk met rollers, plexiglasplaatje en verf, vormen van knippen tot een beestenboel, achtergrond maken met andere schilderstechniek.
Kleimonster
Boetseren uit 1 stuk, duimpotje, chamotteklei en acrylverf.
Modeltekenen in de stijl van Keith Haring
Jezelf laten omtrekken op een groot papier en in de stijl van Keith Haring uitwerken met verf.
IPC - Aardlagen
Drie technieken (ecoline, stempelen met gouache, oliepastels), scheuren, aardlagen plakken.
Waarnemen & stilleven
Tweetallen: raadspel, de een omschrijft de ander wat hij/zij verborgen heeft en de ander tekent dat. Na een paar keer gewisseld te hebben, maken de tweetallen een stilleven van de voorwerpen en ieder aan een kant van de opstelling tekent het stilleven na (houtskool)